Mannerheimin henkivartijat AKS:n jäsenistössä 1939-1946

Ylipäällikkö astumassa ulos päämajan pohjoispäädystä, ns. "Marskin ovesta", todennäköisesti talvella 1941-1942. Oven suussa päivystävä käytävälähetti, Packardin ovea pitää auki autonkuljettaja Kauko Ranta. Kuvan on ottanut henkivartioryhmän varapäällikkö, vänrikki Atte Kalajoki. Kuva: Mikko Tyni, "Marsalkan muskettisoturit" Docendo / WSOY 2022

"Suomen marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheimista on kirjoitettu lähemmäs kolmesataa kirjaa, lukematon määrä artikkeleita ja muistelmakuvauksia. Hänen poikkeuksellinen elämänsä on on dokumentoitu vuosikymmenten saatossa tarkoin, mutta jäljellä on yhä osa-alueita, joille ei juurikaan ole suotu itsenäistä huomiota. Eräs niistä on Mannerheimin henkilökohtainen turvallisuus. On toisaalta luonnollista, ettei kolmen sodan ylipäällikön ja kaksinkertaisen valtionpäämiehen turvallisuudesta ole erityisemmin kirjoitettu, sillä se ei onneksi päässyt vaarantumaan tavalla, joka olisi johtanut hänen kuolemaansa, Se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, sillä Mannerheimiin kohdistettiin useita salamurhayrityksiä, joiden motiivit ja suunnitelmallisuuden asteet vaihtelivat. Osa niistä ehti pidemmälle, toiset hyytyivät lähtöruutuunsa. Herää kysymys, mikä oli Mannerheimia ylipäällikkönä, yksityishenkilönä ja valtionpäämiehenä kulloinkin ympäröineiden turvallisuusjärjestelyjen vaikutus näiden hankkeiden epäonnistumiseen. Millaisia hänen kulissien takaiset turvatoimensa olivat, eli miten hänen henkilösuojaustaan toteutettiin ja ketkä siitä vastasivat?

Ajanjaksolle 1918-1946 ajoittuneissa kolmessa sodassa Mannerheimin turvallisuusjärjestelyjen ytimen muodostivat ylipäällikön henkivartijat. He olivat henkilöitä, jotka tehtävänsä luonteen ja suojattavansa tahdon mukaisesti pysyttelivät mahdollisimman huomaamattomissa."

Mikko Tyni: "Marsalkan muskettisoturit, Mannerheimin henkivartiointi ja turvallisuus 1918-1946"

Docendo / WSOY 2022 ISBN 978-952-382.389-1

Erikoisryhmän miehiä ja auto Mikkelissä 29.4.1942. Vasemmalta lukien Into Karhimo, Atte Kalajoki, Mered Merisavo ja Viljo Nikunen. Kuva: Mikko Tyni, "Marsalkan muskettisoturit" Docendo / WSOY 2022

"Niin kutsuttujen ylioppilasetsivien rekrytoinnista valvontaosastoon ei ole säilynyt tarkempia tietoja, mutta voidaan perustellusti olettaa, että valvontaosasto on saattanut tiedustella Kotijoukkojen esikunnan välityksellä Helsingin suojeluskuntapiiriltä tai suoraan sen alaisista suojeluskunnista, kuten yliopistoon kytkeytyneestä Akateemisesta suojeluskunnasta (ASK) - johon useampi ensimmäisinä henkivartijoista kuului - osaston tarpeisiin parhaiten soveltuvia miehiä."

"ASK:n ylioppilastaustaiset suojeluskuntalaiset olivat poliittisen luotettavuutensa suhteen jo valmiiksi valikoituneita ja ehdottoman maanpuolustushenkistä joukkoa."

"Henkivartijoiden palvelusta koordinoi alkuvaiheessa valvontaosaston vastavakoiluosaston päällikkö, majuri Matti Ropponen. Hän oli Akateemisen Karjala-seuran (AKS) jäsen, kuten useampi henkivartijatehtävään tuolloin valituista, ja hänellä oli myös omakohtaista kokemusta henkivartioinnista vuoden 1917 suurlakon ajalta."

Docendo / WSOY 2022 ISBN 978-952-382.389-1

Seuraavaan luetteloon on poimittu Mikko Tynin teoksen Liite 1:n nimiluettelosta tiedot marsalkka C. G. E. Mannerheimin sodan ajan henkivartioista ja verrattu heidän nimitietonsa AKS:n nimi- ja valanumeroluetteloon. Edellä sanotun perusteella voidaan kohtalaisella varmuudella arvella, että ainakin seuraavassa esitetyt henkilöt olivat myös Akateemisen Karjala-Seuran jäseniä. Edellä olevassa siteerauksessa mainittu Matti Ropponen oli AKS:n valajäsen #1095.

Talvisodan 1. henkivartioryhmä, 10/1939-2/1940

Päälliköt - kirjassa kaksi nimeä, joista:

1. Pekkala Anton #1686 (2/39-12/39?) sk-sotamies, ASK (sot.virk.)

Henkivartijat (etsivät), todennäköisesti tehtävässä toimineita - kirjassa 14 nimeä, joista:

1. Lönnrot Martti Immanuel #2451 sk-sotamies, ASK (sot.virk.)
  2. Kalajoki Atte Bernhard #2102 sk-sotamies, ASK (sot.virk.)
  3. Vuori Pentti Olavi #1691 sk-sotamies, ASK (sot.virk.)
  4. Metsovaara Erkki Josef Henrik #1801 sk-sotamies, ASK (sot.virk.)
  5. Metsälampi Lauri Esko Olavi #2418 sk-sotamies, ASK (sot.virk.)
  6. Mattila Ahti Vlho #ei numeroa sk-sotamies, ASK (sot.virk.)

Talvisodan 2. henkivartioryhmä ("Osasto Rinne"), 2/1940-5/1940

Henkivartijat (etsivät), ryhmässä varmuudella palvellut - kirjassa kaksi nimeä, joista:

1. Eskola Erkki Artturi #2994 vääpeli (sot.virk.)

Seuraavat henkilöt ovat mahdollisesti palvelleet ryhmässä -kirjassa 12 nimeä, joista:

1. Uusitalo Eino Teriö #1962 alikersantti (sot.virk.)

Jatkosodan henkivartioryhmä ("Erikoisryhmä"), 6/1941-11/1944

Henkivartijat (etsivät) -kirjassa 33 nimeä, joista:

1. Kalajoki Atte Bernhard #2102 vänrikki, varapäällikkö

Autonkuljettajat -kirjassa yhdeksän nimeä, joista:

1. Miettinen Aatos #653 alikersantti

Tasavallan presidentin turvallisuusvartioston sotilashenkilöstö, 12/1944-3/1946

Henkivartijat (etsivät) - kirjassa 10 nimeä, joista:

1. Haikonen Antti Veikko #3061 kersantti (sot.virk.)

Mannerheimin 75-vuotispäivien suojeluvartiosto 4.6.1942 - kirjassa 31 nimeä, joista:

1. Kalajoki Atte Bernhard #2102 vänrikki, vartioston jäsen
  2. Kaukonen Eero #97 vääpeli (sot.virk.), vartioston jäsen
  3. Kanerva Tauno Olavi #2453 kersantti (sot.virk.), vartioston jäsen

# kertoo AKS:n jäsenen valanumeron jos sellainen on, sotilasarvo ja muut tiedot perustuvat em. teoksen hakemistotietoihin.